Thursday, December 18, 2014

PULIHKAN SEMANGAT DENGAN DOA




Terdapat sebuah kisah disebalik doa ini. Pada suatu hari Rasulullah s.a.w masuk ke dalam masjid, dan terdapat seorang lelaki Ansar yang dipanggil Abu Umamah r.a duduk di dalam masjid, Nabi Muhammad s.a.w bertanya kepadanya, “Wahai Abu Umamah saya tidak pernah melihat engkau duduk di dalam masjid bukan waktu solat?”

Jawab Abu Umamah r.a, “Keluh-kesah dan hutang menimpaku wahai Rasulullah (s.a.w)”


Jawab Nabi s.a.w, “Mahukah kamu aku ajarkan beberapa kalimat, apabila engkau membacanya, Allah akan menghilangkan keluh-kesah dan melangsaikan hutangmu?”

Beliau menjawab, “Sudah tentu wahai Rasulullah (s.a.w)”

Jawab Baginda s.a.w, “Pada waktu pagi dan petang bacalah…;”
 



AMALKAN BACA DOA INI 
 SETIAP PAGI DAN MALAM MASA HENDAK TIDUR.

seelok2nya baca 3 kali. 
baca sambil fahami maksud doa ini dalam hati 

" Ya Allah, aku berlindung kepada-mu dari rasa susah dan sedih,
 ku berlindung kepada-mu dari rasa lemah dan malas, 
aku berlindung kepada-mu dari sifat pengecut dan kikir dan 
aku berlindung kepada-mu dari lilitan hutang dan tekanan orang lain

No comments:

Post a Comment